Основні правила роботи з інформацією

Десять умов успішного навчання

1. Будь упевнений у своїх силах, май гаряче бажання вчитися, розвивати гострий інтерес до знань. Упевнено йди до поставленої мети. Немає нічого гірше в людині, ніж слабкість і непевність у своїх силах.
2. Будь уважним. Не давай себе відволікти під час занять ні товаришеві, ні сонячному зайчикові на стіні, ні приємним або гірким спогадам. Інакше пропустиш щось важливе для себе, без чого весь інший матеріал втратить ясність та інтерес. Якщо щось пропустив, то поспішай одразу ж про це довідатися, не відкладаючи на завтра.
3. Люби працю й умій добре трудитися. Роби все капітально, ретельно, неквапливо. Пам'ятай слова американського винахідника Едісона: «У науці все вирішує 1 % таланту й 99 % праці».
4. Дотримуйся чіткого режиму в навчанні, правильно чергуй працю й відпочинок. Ритм для тебе буде полягати в ретельно продуманому режимі, в умінні швидко включатися в роботу, у правильному чергуванні важких і легких предметів при виконанні домашніх завдань. Утомився — відпочинь, прогуляйся й знову за роботу.
5.Не завчай все напам'ять, покладайся не тільки на пам'ять. Навчися самостійно мислити. Мислити, розуміти — значить дізнаватися про причини того чи іншого явища, зв'язки між певними явищами. Це вміння вірно оцінити досліджуване й знайти йому правильне застосування в житті. Задавай більше питань «Чому?».
6. Більше використовуй у навчанні таких вірних і надійних союзників, як уява й почуття. Коли читаєш або слухаєш учителя, намагайся жваво, яскраво й образно уявити собі досліджуване. Не будь байдужим до занять. Пам'ятай: призначення людини не тільки наповнити себе знаннями, але й зуміти їх використати в житті, для свого блага й на користь людям.
7. Будь самостійним у навчанні. Не чекай,коли вчитель вкладе у твою свідомість навчальний матеріал. Шукай, працюй, читай усе сам, проникай у суть явищ.
8. Май вдома свій куточок школяра. У ньому повинні бути: режим дня, розклад уроків, схема роботи, необхідні підручники, посібники, книги, підібрані раціонально й у певному порядку, щоб швидко знайти потрібний матеріал.
9. Постійно шукай практичне застосування своїм знанням. Вирішуй більше завдань, виконуй вправи, виготовляй різні вироби, працюй не тільки головою, але й руками. Закріплюй свої знання.
10. Прагни розумно організувати свою працю, щоб щонайкраще й з найменшими витратами часу й енергії виконувати шкільні завдання. Виконання завдань, написання творів, підготовка до доповідей та інші види робіт вимагають не тільки бажання, але й уміння, часом мистецтва. Опановуй цими вміннями, цим мистецтвом.

Як виробити увагу

1. Пам’ятай слова К. Ушинського: «Увага – це двері, через які проходить усе, що тільки входить у душу людини із зовнішнього світу».
2. Використовуй у своїй роботі всі види уваги: мимовільну (виникає сама собою, без будь-яких зусиль з боку людини) та довільну (виникає в результаті вольових зусиль). Зосередься на роботі, яку маєш виконувати: внутрішньо усвідом її необхідність і постав перед собою певну мету; зосередься і зовнішньо: дивися на вчителя, працюй за робочим столом тощо.
3. Не відволікайся від початої роботи. Для цього прояви силу волі, щоб не виникла ситуація, за якої очі читають, а думки далеко. Зберегти увагу дозволяють такі прийоми:
→ складання плану матеріалу, що вивчається;
→ постановка запитань, які вимагають обдумування;
→ перехід від одного виду роботи до іншого, менш подібного до попереднього;
→ переказ прочитаного тексту. «Можна, – зауважував К.Ушинський, – прочитати десять разів сторінку без уваги і не пам’ятати, але не можна жодного разу переказати цієї сторінки, не зосередивши увагу на тому, що говориш».
4. Не вимагай абсолютної тиші. Невеликий шум у квартирі змушує напружувати увагу.
5. Осмислюй виучуваний матеріал. Основа уваги – розуміння. Ніколи не запам’ятаєш того, чого не зрозумів.
6. Пам’ятай: чим з більшим інтересом ставишся до своєї роботи, тим стійкішою буде увага до неї.

Пам'ятка виступаючому

  • Оратор-початківець повинен запам’ятати текст виступу після кількаразового його повторення.
  • Якщо ви сумлінно підготуєте виступ, то впевнитеся у своїх силах і таким чином відвернете одну з причин хвилювання.
  • Зовнішній вигляд, поведінка та манери спілкування повинні відповідати конкретній ситуації.
  • Бережіть голос за кілька днів перед виступом. Уникайте голосних вигуків, пиття холодних напоїв, розмов на морозі, тощо.
  • За кафедрою займіть зручну позу, огляньте слухачів, але говорити не поспішайте. Відтак глибоко вдихніть і в повільному темпі починайте говорити.
  • Будьте впевнені в собі, але впевненість не повинна переходити в самовпевненість.
  • Не виставляйте напоказ особисті хвилювання.
  • Не ставте під сумнів значимість виступу, не знижуйте свій престиж вибаченням з приводу того, що не зовсім готові, не вмієте говорити, чи маєте мало часу.
  • Коли треба заглянути в рукопис виступу, опустить очі, але голову не нахиляйте.
  • Будь-які рухи, пози, жести, міміка виправдані лише в тому разі, коли вони не притягують надмірної уваги слухачів.
  • Силу голосу пристосовуйте до акустики і розмірів приміщення.
  • Не бійтеся роботи паузи. Намагайтеся не заповнювати паузи різними звуками ("е-е-е”, "ну” та ін.).
  • Не затягуйте промову, тому що вершина уваги слухачів знаходиться на середині відрізку часу, який відведений для виступу.
  • Не порушуйте регламент: це може викликати протест аудиторії.
  • Найкращий темп усного виступу – 75-85 слів за хвилину. Але потрібно час від часу змінювати темп мовлення як засіб активізації уваги слухачів.
  • Чергуйте довгі речення з короткими. Довгі речення важко сприймати й розуміти. Нагромадження коротких речень одне за одним робить мову монотонною.
  • Основна думка повинна завжди висловлюватися головним реченням, а не підрядним.
  • Не забувайте, що порівняння, приклади й малюнки допомагають краще зрозуміти суть справи.

Як швидше вивчити вірш напам'ять

♦ Уважно прочитай два – три рази увесь вірш.
♦ Вдумайся у зміст твору, поділи його умовно на смислові частини.
♦ У кожній такій частині правильно визнач інтонацію, з якою будеш читати, розстав логічні наголоси, паузи, підбери темп читання.
♦ Навчися читати вголос, дотримуючись цих вимог, спочатку кожну частину, а потім увесь вірш.
♦ Закрий підручник, відтвори текст вірша в своїй уяві; проговори кожну частину по пам’яті.
♦ Розкрий текст; читаючи напам’ять, звіряй, чи правильно запам’ятав.
♦ Закрий підручник, продекламуй увесь вірш два – три рази.
♦ Пам’ятай: знання тексту вірша повинне наближатися до автоматизму; це дозволяє основну увагу зосереджувати на виразності читання.
♦ Перед уроком продекламуй уявно вірш ще раз; якщо не задоволений звучанням окремих рядків, ще є час усунути недолік.

Основні вимоги до читця

► Образно мислити, а відтак емоційно збуджуватися.
► Швидко переключатися з одного психічного стану на інший.
► Відчувати музику мови.
► Постійно вдосконалювати техніку мови: читати чітко, чутно і приємно.
► Захоплюватися, але не втрачати почуття міри.
► Бути переконаним у правоті виголошуваного.
► В одязі – акуратність, елегантність і простота.
► Поза – стримана і невимушена, без поганих звичок.
► У манерах – без метушні, відкашлювань, потирань рук, переступань з ноги на ногу.
► Мати здоровий контакт з аудиторією.
► Міміка природно народжується з почуттів читця.
► Жести – доречні, які підкреслюють значення виголошуваного.
► Після прочитання твору вислухати критичні зауваження вчителя, товаришів і врахувати їх на майбутнє.