Неділя
20-05-18
16:02
Наші помічники.
Нам виповнилось..
Фільм про школу
Так ми працюємо!
ЗОШ №5 I-III ступенів м.Володимира-Волинського
Головна » Файли » Колосков С.Ю. » Колосков С.Ю.

Позакласний захід з фізики (Колосков С. Ю. 2018)
07-11-17, 16:54

Тема.  Проект-творча гра: «Суд» над якимсь фізичним явищем чи фізичною величиною.

Мета. Шляхом проведення імітації судового процесу учнями повторити  фізичні закони, які лежать в основі фізичного явища чи величини і якомога більше дізнатися про їх значення в житті людей. Вчити дітей працювати у групі, планувати хід роботи над проектом, робити висновки, узагальнювати результати.

Обладнання: література - історичний матеріал про дане явище чи величину, фотографії цього явища в різних його проявах в природі і техніці, портрети вчених, відеосюжети, заздалегідь приготовані учнями, персональний комп’ютер, мультимедійний проектор, демонстраційні фізичні прилади.

Опис проекту.

І етап. Організація проекту

В рамках тижня математичних наук ( тиждень фізики, математики, інформатики) учні двох паралельних класів за декілька днів до проведення стають свідками захисту і свідками звинувачення. Вибирають головного суддю, народний суд, прокурора, адвоката, підсудного і вченого секретаря суду.

В творчій грі всі дії учня визначаються  тим образом, роль якого він обрав і в даній грі виконує.

Прокурор і адвокат належать відповідно до представників класів, яким було подане завдання бути звинувачувачами чи захисниками. Вони не лише готовлять свій виступ, але й організовують підготовчу роботу в класі: підбирають разом з учнями літературу, перевіряють готовність виступів, передивляються відеосюжети, відбираючи «звинувачувальні» чи «захищаючі» кадри. Дуже цікаво, якщо мова кількох свідків супроводжується демонстрацією дослідів як речових доказів правоти чи вини «підсудного». Все це значно реалістичніше демонструє «роботу» суду і підсилює творче відношення школярів до підготовки гри.

Задача «підсудного» полягає в підбірці цікавого історичного матеріалу про дане явище (закон) і складанні своєї біографії.

Вчений секретар суду має підготувати «історичні» документи, які потраплять до суду у вигляді листів від  імені вчених, які працювали в області обговорюваного явища (закону).

Члени народного суду підтримують правильний хід судового процесу. У випадку неправильних чи неповних пояснень свідків вони задають уточнюючі питання, доповнюють і т. д. Саме вони і головний суддя викликають живе обговорення питання, активізовують слухачів.

Щирість виступаючих, їх цікаві продумані відповіді говорять про велику користь «судів» не лише про закріплення вивченого матеріалу, але й задля розширення знань учнів.

Школярі живуть в цій грі конкретним життям, розкриваючи в ній свій характер, своє розуміння явищ, фактів оточуючого світу, фізичних законів.

ІІ етап. Визначення мети та очікуваних результатів

За мету передусім ставилося виявити інтерес та стимулювати творчу активність учнів; визначити необхідні умови для організації успішної спільної діяльності; організувати роботу школярів по підготовці та проведенню переконливих і змістовних виступів-доповідей. Нами були спрогнозовані   очікувані результати: творчо проявляти себе, показати свої здібності і розуміння дійсності оточуючим.

ІІІ етап. Розподіл завдань між групами

Учням паралельних класів після оголошення структури і мети творчої гри пропонується вибрати одну або декілька («груповий злочин») фізичних величин чи явищ, що нещодавно вивчались на уроках фізики, і розподілити ролі учасників судового процесу разом з підготовкою матеріалів до початку проведення проекту.

ІV етап. Визначення шляхів реалізації проекту кожною групою

Школярі-учасники гри за їхнім розподілом ролей підбирають і готують матеріали, що допомагатимуть реалізувати свої інтереси в процесі «суду» за допомогою вчителя, відповідних літературних джерел, новин науки та техніки, мережі Інтернет тощо. При необхідності випробовують обладнання (для проведення підтверджуючих чи спростовуючих  фактів злочину) для демонстрацій в ході «засідання» з наявного шкільного, виготовленого власноруч чи з використанням віртуальних комп’ютерних можливостей.

V етап. Проведення гри ( на прикладі уривків зі стенограми ігри-суду «Суд над Інерцією»)

Встати! Суд іде!

Головний суддя. Сьогодні розглядається справа № 1 за звинуваченням Інерції. Вона звинувачується в тому, що за її виною відбувається маса транспортних катастроф: мотоцикли, велосипеди розбиваються на перегонах, відбуваються падіння потягів, і в багатьох інших злочинах. Ми закликаємо сьогодні скрупульозно розібратися в поставленому нами питанні, зі справедливістю і?безпристрастністю?  вислухати покази свідків та винести справедливий вирок.

Ввести підсудну.

Головний суддя. Встановимо особистість підсудної. Підсудна, ваше прізвище, ім’я, по-батькові?

Інерція. Інерція фізична.

Головний суддя. Ваші батьки?

Інерція. Галілео Галілей і Ісаак Ньютон.

Головний суддя. Ваша біографія?

Інерція. Давньогрецький вчений Арістотель вважав, що рух тіла, викликаний дією якогось іншого тіла, повинен сам по собі припинитися, так як саме спокій є природнім станом фізичного тіла, і всім тілам властивий стан спокою. Він дивувався, чому камінь, пущений з його руки, продовжує рухатися, відокремившись від руки. Відповідь на це питання була дана моїм народженням через 2000 років в Італії великим вченим Галілео Галілеєм, а пізніше в 1678 році його точніше сформулював Ісаак Ньютон.

Головний суддя. Що ви собою являєте?

Інерція. Властивість тіл зберігати стан спокою чи рівномірного прямолінійного руху, коли на тіло не діють інші тіла.

Головний суддя. Чи є питання до звинувачуваної у обвинувачувача?

Головний обвинувачувач. Ні.

Головний суддя. У захисту?

Захисник. У мене є запитання до суду: чи буде прийматися до уваги той факт, що батьками Інерції були такі видатні люди, як Галілео Галілей і Ісаак Ньютон?

Головний суддя. Суд розгляне всі факти.

Захисник. У такому випадку чи будуть судді ?снисходительны? до підсудної, враховуючи заслуги її батьків?

Головний суддя. Суд враховує всі факти.

Захисник. У мене поки все.

Головний суддя. Чи є питання до підсудної у народних обранців?

Народний обранець 1. Кому ви належите?

Інерція. Усім без винятку фізичним тілам.

Народний обранець 2. Область застосування ваших сил.

Інерція. Фізика, техніка, життя.

Народні обранці і вчений секретар суду по черзі зачитують телеграми, які поступили в розпорядження суду.

Телеграма 1. Я, Арістотель, один з найвеличніших мислителів древності, заявляю, що суд цей вважаю неправомірним. Всі описані вами заслуги і злочини не мають ніякого відношення до так званої вами Інерції. Після припинення дії на тіло інших тіл перше не повинно рухатись.

Телеграма 2. Я, Галілео Галілей, великий фізик середніх віків, вітаю ваш суд , бо кожен, хто намагається пізнати таємниці природи, достойний поваги. Нехай наука дасть вам мужність встояти перед будь-якими тортурами потворної жорстокої інквізиції. Успіхи вам, друзі і колеги!

Телеграма 3. Я, сер Ісаак Ньютон, англійський фізик і математик, дуже радий, що закони природи не залишили ваші душі байдужими. Сперечайтесь. У суперечках народжується істина, а якщо ви її віднайдете, то I закон механіки, закон інерції, відкриє вам двері в чудовий світ науки.

Головний суддя. Тепер переходимо до заслуховування показів свідків. Свідок 1, будь-ласка.

Свідок 1 Я дуже хвилююсь, я ніколи не виступав у суді, але те, що я бачив, було жахливим. І я не можу промовчати. Дорогу переходила жінка. Зненацька за поворотом з’явилася величезна машина МАЗ. Жінка була збита машиною, тому що завдяки інерції машину миттєво зупинити не можна.

Головний суддя. Викликається Свідок 2.

Свідок 2. Я дуже люблю спорт і часто по телевізору дивлюся спортивні передачі. Недавно транслювалися велоперегони. Я бачив, як велосипедист, наштовхнувшись на камінь, випадково потрапивший на трасу, перелетів через кермо велосипеда. Велосипед відскочив в інший бік і впав на трасу. Інші гонщики, які не встигли загальмувати внаслідок інерції, налетіли на нього. Перегони були зірвані.

Головний обвинувачувач. Я прошу всіх присутніх в цій залі віднестися дуже серйозно до цього питання ( бо багато хто з вас постраждав з вини звинувачуваної) і згадати факти, приклади з вашого життя, які викривають злочинницю.

Свідок 3. Я їхала у тролейбусі. Раптом він різко загальмував, а люди за інерцією продовжували рухатися і багато з них вдарилися між собою. Я також не втрималась і налетіла на чоловіка, що стояв переді мною. Я наступила йому на ногу, він лаяв мене, а винувата в цьому інерція.

Свідок 4. Мене мама попросила накрити на стіл перед обідом. Я несла тарілку з борщем, поставила на стіл, а борщ за інерцією перелився на скатертину. Мати сварила мене, але ж я не винувата.

Свідок 5. Моя бабуся лежить в лікарні зі зламаною ногою. Вона йшла по дорозі, а дорого була слизька. Ноги бабусі поїхали вперед, а сама вона завдяки інерції не змогла рухатись так швидко, тому впала і зламала ногу.

Головний суддя. Викликаються свідки захисту. Свідок 6, будь-ласка.

Свідок 6. Батько попросив, щоб я витрухнула ковер. Я палкою вдаряла по коврові, він відходив вбік, а пилюка завдяки інерції залишалася на місці. Якби не інерція, я би не вичистила ковер.

Свідок 7. Завдяки інерції велосипедисти не весь час обертають педалі. Набравши швидкість, вони припиняють роботу ногами, а велосипед продовжує рухатись за інерцією.

Головний захисник. Шановні присутні, що сидять у залі! Намагайтеся пригадати, скільки доброго зробила задля вас підсудна і повідомте ці факти суду.

Свідок 8. Мій дядько – столяр. І мені багато разів довелося бачити, як він надягає молоток на ручку. Він вдаряє ручкою по столу, а молоток, за інерцією продовжуючи рух, надягається міцно і надійно на ручку.

Свідок 9. Інерція допомагає і в штовханні ядра: спортсмен штовхає ядро і воно летить далі за інерцією.

(Захисники наводять ще ряд фактів.)

Головний суддя. Слово надається головному обвинувачувану.

Головний обвинувачувач. Шановний суд! Шановні присутні! Для чого ми сьогодні зібралися? Вина підсудної очевидна. Я не можу зрозуміти, як  здравомисляча людина, при всій моїй повазі до захисника, може захищати таку злочинницю. Кожен з нас на собі відчував знущання підсудної. Хто з нас не падав, коли спіткнеться? Чи не за її виною зіштовхуються машини, вдаряються в причали кораблі? Подивіться на неї. Їй соромно! Вона знає, скільки праці знадобилося штурманам, щоб точно розрахувати, де зкинути ялинку полярникам на Новий Рік. А скільки за її виною зареєстровано травм?

Задля більшої переконливості тут слід навести конкретні числа.

І ще хтось намагається говорити, що її вини в цих випадках немає. Зупиніть це, шановні!

Головний суддя. Слово надається головному захиснику.

Захисник. Якщо розглядати дії інерції з юридичної точки зору, то треба помітити, що переваг у інерції більше, ніж недоліків, так як вона використовується і в побуті, і в техніці. Наведемо приклад: дуже вмілий водій завдяки інерції зберігає літри пального. Але правда, якщо легковажний і необережний пішохід, який ще й д того ж не знає елементарних ПДР, раптом з’являється перед автомобілем, то він після гальмування, проїжджаючи кілька метрів ( особливо в ожеледицю) внаслідок інерції, може його збити. Але в наведеному вище прикладі винувата не інерція, а пішохід. Людина, що спіткнулася, звинувачує інерцію, а не саму себе чи свою необережність. Але ж саме інерція в даному випадку допомагає людині, заставляє її дивитися під ноги, бути уважною,коли вона йде по вулиці. Можна навести ще безліч прикладів (частину з них ми вже чули!), які демонструють поміч інерції людині, наприклад, у спорті: трамплін, стрибки, метання. Це інерція встановлює світові рекорди, саме інерція, а не щось інше.

Більш того, я вважаю, що ми повинні інерції подякувати, так як якщо б її не існувало, то всі планети зішли би зі своїх орбіт, Місяць впав би на Землю, а Земля в свою чергу впала б на Сонце. У мене все.

Головний суддя. Суд удаляється на обговорення.

Головний суддя. (зачитує вирок суду). Наш суд був швидким і справедливим. Уважно вислухавши обидві сторони, суд прийняв наступне рішення.

Враховуючи деякі негативні сторони діяльності підсудної, суд тим не менш, покладаючись на свій власний досвід, на вислови шановного захисту та покази свідків захисту, вважає більшу частину звинувачень перебільшеними, а внаслідок цього видає постанову:

З врахуванням користі позитивних сторін дії інерції і шкідливості негативних скрізь поширювати використання позитивних і вести боротьбу з негативними, для чого безупинно вивчати і глибоко осмислювати закони фізики, проникати в таємниці природи і ставити їх на службу людству!

Засідання суду оголошується закритим.

 

 

Категорія: Колосков С.Ю. | Додав: машина
Переглядів: 40 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0